Beginnen met dropshipping

Beginnen met dropshipping

Het starten van een dropshipping-bedrijf is een van de gemakkelijkste manieren om online geld te verdienen in 2019.

De groei van Amazon, eBay, Etsy, Shopify en andere online marktplaatsen en platforms betekent dat iedereen al voor € 20 een online winkel kan starten.

Maar omdat de toetredingsdrempel zo laag is, is dropshipping het afgelopen decennium in populariteit toegenomen, wat betekent dat veel markten zeer concurrerend zijn.

Als u van plan bent om een dropshipping-bedrijf te beginnen - hetzij als een drukte op de lange weg of als een manier om uw fulltime baan te verlaten - kunt u uzelf tijd besparen en uzelf succes laten boeken door de eenvoudige stappen hieronder te volgen.

Er zijn duizenden mensen over de hele wereld die inkomsten van vijf, zes en zeven cijfers verdienen door dropshipping en er is geen reden waarom je hetzelfde niet kunt doen.

In deze complete gids voor dropshipping laten we u zien hoe u een dropshipping-bedrijf kunt starten in 5 eenvoudige stappen:

  1. Betrouwbare dropship-leveranciers vinden
  2. Een dropshipping-niche kiezen
  3. Een KVK en BTW-nummer verkrijgen
  4. Het kiezen van het juiste verkoopplatform voor uw bedrijf
  5. Het implementeren van een strategie voor klantacquisitie

 

Wat u nodig heeft om een Dropshipping-bedrijf te starten

Behalve een positieve instelling, een goede werkethiek en een echte motivatie om je aan je nieuwe zakelijke onderneming te binden, zijn er slechts enkele essentiële zaken die nodig zijn om een dropshipping-bedrijf te beginnen.

Zij zijn:

  • Een product om te verkopen
  • Een leverancier van dat product
  • Een platform om te verkopen
  • Een kvk en btw-nummer voor de verkoop

Laten we deze in meer detail verkennen. De 5 stappen.

  1. Zoek je niche
  2. Zoek een dropship-leverancier
  3. Ontvang een KVK en BTW-nummer
  4. Kies een verkoopplatform
  5. Promoot uw winkel

Stap 1: Een dropshipping-niche kiezen

Een niche is een segment van een markt. Bluetooth-luidsprekers zijn bijvoorbeeld een populaire niche op de markt voor thuisaudio. Je zou zelfs kunnen zeggen dat outdoor, waterdichte bluetooth-luidsprekers een subniche zijn van de bluetooth speaker niche. Je snapt het idee. Hoe specifieker uw niche is, hoe beter.

Het kiezen van een niche is de eerste stap naar het starten van een dropshipping-bedrijf. De toenemende populariteit van dropshipping betekent dat het steeds moeilijker wordt om niches te vinden die nog niet verzadigd zijn. Maar elke week verschijnen nieuwe producten en niches, dus de kansen zijn bijna eindeloos.

Een veelgehoorde misvatting over dropshipping is dat je in elke niche succesvol en winstgevend kunt zijn, maar dat is gewoon niet waar. Als u kiest voor een niche die al verzadigd is met verkopers of wordt gedomineerd door grote merken, zult u het moeilijk hebben met uw nieuwe bedrijf.

Hier zijn enkele richtlijnen om u te helpen bij het kiezen van een dropshipping-niche waarmee u in 2019 online geld kunt verdienen:

  • Begin met uw interesses en passies: maak gebruik van uw hobby's en interesses. Als u van reizen of wandelen in de buitenlucht houdt, heeft u een unieke kennis van de producten en trends in die markten die u kunnen helpen een levensvatbare niche te identificeren.
  • Krab je eigen jeuk: dit is advies voor ondernemers van de oude school. De theorie is dat als je een probleem hebt in je leven, het zeer waarschijnlijk is dat anderen hetzelfde probleem zullen hebben. Als u een product kunt identificeren dat dat probleem oplost, heeft u misschien een grote dropshipping-niche ontdekt.
  • Onderzoek de competitie: is de niche waarin je geïnteresseerd bent oververzadigd? Zo ja, is de concurrentie dan gemakkelijk te verslaan? Beter nog, is het de moeite waard ze te verslaan? Je zult vaak merken dat de niche waarin je het meest geïnteresseerd bent om mee te doen degene is waar bijna iedereen al deel van uitmaakt. Dit betekent niet dat je niet op de bandwagon kunt springen, maar gewoon klaar bent voor wat concurrentie.
  • Zorg ervoor dat de niche winstgevend is: het doel van het bedrijfsleven is om geld te verdienen, toch? Daarom moet u de winstgevendheid controleren van elk dropshipping niche- en productidee dat u bedenkt. Idealiter wilt u een winstmarge van ten minste 40% na verzendkosten, verkoopkosten en belastingen, maar u moet streven naar marges van 100% of meer.

Brainstorm zakelijke ideeën

Nu u de criteria kent voor een goede dropshipping-niche, kunt u beginnen met het verfijnen van productideeën voor uw eCommerce-onderneming.

U moet proberen minimaal 10-20 productideeën te brainstormen en vervolgens de bovenstaande richtlijnen gebruiken om ze te kwalificeren of te verwijderen van uw lijst.

Als u klaar bent met dat proces, heeft u misschien maar een paar productideeën die als haalbaar worden beschouwd. Als u er geen heeft, moet u het proces opnieuw starten.

Als u in dit stadium ten minste één goed productidee heeft, bent u klaar om verder te gaan naar het volgende niveau.

Hoe de concurrentie te slim af zijn

Als je jezelf wilt onderscheiden van de duizenden anderen die overwegen om in 2019 een dropshipping-bedrijf te starten, moet je een paar trucjes voor de boeg hebben.

U moet een manier vinden om beter en slimmer te zijn dan uw concurrentie, zodat u efficiënter kunt werken en meer omzet kunt maken dan zij.

Hoe doe je dit? Dezelfde manier waarop kampioens sportteamszich elke week voorbereiden - door de competitie te bestuderen.

  • Identificeer de concurrentie: begin met het vinden van de topverkopers in uw niche op Amazon en eBay. Houd ook rekening met het aantal verkopers in de niche.
  • Analyseer hun productvermeldingen: hoe stellen ze hun productvermeldingen op? Hoe zien hun foto's eruit? Wat voor soort verkoopexemplaar gebruiken ze? Zoek naar manieren om de uwe te verbeteren. U kunt unieke verkooppunten identificeren die u kunt gebruiken of andere verbeteringen die uw productvermeldingen aantrekkelijker maken voor potentiële klanten.
  • Klantrecensies lezen: Neem even de tijd om door de klantbeoordelingen te bladeren voor een paar top verkopers in uw niche. Noteer wat klanten leuk vonden en waar ze over klaagden, zodat u uw benadering van klantenservice kunt verfijnen.

Wanneer u met dropshipping begint, moet u zoveel mogelijk informatie van zoveel mogelijk bronnen absorberen. Productvermeldingen en beoordelingen van topverkopers in uw niche zijn perfecte plaatsen om ideeën te zoeken om te verbeteren voor wat uw concurrenten doen.

Stap 2: Een dropship-leverancier vinden

Voor veel aspirant-eCommerce-ondernemers is het vinden van een betrouwbare leverancier het moeilijkste deel van het starten van een dropshipping-bedrijf.

U vertrouwt op leveranciers om uw product op voorraad te houden, de productkwaliteit te handhaven en ervoor te zorgen dat bestellingen tijdig naar uw klanten worden verzonden. Als dropshipper is uw leverancier uw belangrijkste zakenpartner.

Wat te zoeken in een Dropship-leverancier

Een goede dropshipleverancier zou:

  • Echt een dropshipper zijn: niet alle productleveranciers bieden dropshipping aan als service. Sommige zijn eenvoudigweg groothandelaren of fabrikanten. Voordat u contact opneemt, moet u ervoor zorgen dat de leverancier een dropshipper is.
  • Ervaring hebben (+ behulpzaam personeel): u wilt een leverancier die al jaren ervaring heeft met dropshipping. Leveranciers nemen veel verantwoordelijkheid op zich met dropshipping, dus u wilt er zeker van zijn dat u altijd op hen kunt rekenen. Een goed teken is als de verkoper waarmee u in contact bent, behulpzaam en goed geïnformeerd lijkt. Als je vermoedt dat ze geen ervaring hebben, ga dan ergens anders heen.
  • Geen enorme orderkosten in rekening brengen: het is heel normaal dat dropshipleveranciers een kleine vergoeding vragen voor hun services. Ze houden immers de voorraad bij en organiseren de verpakking en verzending voor u. Deze kosten zouden slechts enkele dollars (meestal $ 2 tot $ 5) moeten bedragen. Als een leverancier u meer in rekening brengt, moet u ze laten gaan.
  • Zorg voor snelle verzending: de meeste dropship-leveranciers zijn gevestigd in China, dus u kunt niet verwachten dat er 's nachts wordt verzonden. U wilt er echter zeker van zijn dat uw klanten hun artikelen zo snel mogelijk krijgen. Controleer hun verzendtijden naar de landen die u bedient. Eén tot twee weken is acceptabel voor dropshipping. Langer dan dat kan resulteren in negatieve feedback van klanten.
  • Heb kwaliteitsproducten (+ productfoto's): u moet altijd productmonsters aanvragen om de kwaliteit te testen voordat u zich tot een leverancier wendt. De leverancier zou idealiter afbeeldingen van hoge kwaliteit moeten hebben die u kunt gebruiken in uw productvermeldingen.
  • Verstrek verwijzingen op verzoek: een goede leverancier moet u gewillig verbinden met bedrijven die hun service kunnen verifiëren. In het ideale geval wilt u mond-tot-mondreclame, maar als u dat niet doet, kunt u mogelijk uw gedachten kwijt op basis van online beoordelingen door klanten (hoewel u zich ervan bewust bent dat online beoordelingen kunnen worden gemanipuleerd).

Waar betrouwbare leveranciers te vinden

Er zijn in wezen twee manieren om goede dropship-leveranciers te vinden. U kunt handmatig online zoeken of een groothandelgids zoals SaleHoo gebruiken.

Online zoeken naar leveranciers: u kunt eenvoudig uw product plus 'leverancier / groothandel' in Google typen om te zien wat er aan de hand is. Of u kunt zoeken naar uw product op websites zoals Alibaba.com of Aliexpress.com. Veel Chinese leveranciers gebruiken deze websites om hun waren te verkopen.

Een groothandelsdirectory gebruiken: dit kan u veel tijd besparen en u helpen eCommerce-fraude te voorkomen. SaleHoo heeft meer dan 8000 leveranciers die zijn doorgelicht en gecontroleerd. U kunt contact met hen opnemen in slechts een paar klikken en vertrouwen hebben in hun vermogen om goede service te bieden.

Waar de meeste Nederlandse Dropshippers hun producten kopen is Aliexpress.

Waar moet je op letten bij leveranciers op Aliexpress:

  • Kijk altijd naar de feesback van andere klanten.
  • Let op de aangeboden verzend methodes (Kies minimaal voor AliExpress standaard shipping - 12 tot 17 dagen)
  • Ga niet gelijk met de eerste gevonden leverancier in gesprek, maar kijk naar andere opties. Vaak is een product bij een andere leverancier net iets goedkoper.
  • kijk daarbij ook naar de cerzendkosten. Tel de verkoop en verzendkosten bij elkaar op en kies dan de beste.
  • Zijn er goede foto's beschikbaar welke jij kan gebruiken op je webwinkel

Stap 3: Ontvang een KVK en BTW-nummer

Als u uw bedrijf vestigt in Nederland, heeft u een kvk en btw-nummer nodig.

Omzetbelasting is een belasting geheven op alle verkopen van fysieke goederen aan consumenten en is meestal ongeveer 6 of 21% van de verkoopprijs. In Nederland is het verplicht om een kvk en btw nummer te hebben wanneer je online een winkel wilt openen.

Inschrijven bij de KVK (Kamer van Koophandel) is binnen 1 uur gedaan. Ga naar kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven en volg het scherm om een nieuw bedrijf in te schrijven. Online maak je ook een afspraak bij de kvk in jouw stad om de inschrijving definitief te maken. Kosten om een berijf in te schrijven zijn €50. Deze dienen direct bij de afspraak betaald te worden.

De kvk meld je ook gelijk aan bij de belasting en geeft je gelijk ook je btw nummer mee. Later krijg je per post inlog gegevens om je btw aangifte te doen.

Stap 4: Een verkoopplatform kiezen

U hebt dus een product gekozen en u heeft een leverancier opgesteld. Nu heeft u een plaats nodig om te beginnen met het verkopen en verdienen van geld.

Het kiezen van het juiste verkoopplatform of online marktplaats is cruciaal voor het succes van uw bedrijf, maar welk platform is het beste voor u?

U moet kiezen tussen verkopen op een gevestigd platform of uw eigen onafhankelijke online winkel beginnen.

Laten we eens kijken naar de voor- en nadelen van de verschillende verkoopplatforms en online marktplaatsen.

De populairste online e-commerce oplossingen

Je kan natuurlijk je product(en) verkopen via online marktplaatsen zoals Marktplaats, Ebay, Amazon of Etsy

Veel dropshippers volgen de route om hun eigen online winkel te beginnen. Hoewel het vooraf meer investeringen vereist, is dit echt de ultieme langetermijnoptie om geld te verdienen en online een bedrijf op te zetten. Er zijn tal van online tools, zoals Shopify en WooCommerce, die het heel gemakkelijk maken om te beginnen.

Voordelen:

Je hebt volledige controle over branding, ontwerp, lay-out etc.
U bouwt een bedrijf onafhankelijk van een platform van derden
Geen extra kosten (fees afdragen)en hogere winstmarges
Geen directe concurrentie van andere verkopers op hetzelfde platform

Nadelen

Het kost geld om je eigen winkel op te zetten en te ontwerpen (webhosting, enz.)
Je mist het gegarandeerde verkeer (klanten) van gevestigde platforms
Het kost tijd om te rangschikken op Google en je zult moeten investeren in SEO en marketing

Als je de tijd en het geld hebt om te investeren in je dropshipping-bedrijf en je bent van plan om er op lange termijn in te zijn, dan is het starten van je eigen winkel een goede optie, vooral omdat gevestigde platforms elk jaar meer en meer verzadigd raken.

Stap 5: Implementatie van een strategie voor klantacquisitie

Nu u een verkoopplatform heeft voor uw dropshipping-bedrijf, moet u klanten naar uw winkel trekken. Dit is waar een strategie voor klantenverwerving voor komt.

Klantverwerving is de kunst van het overtuigen. Je kunt het beschouwen als reclame en marketing. Klinkt duur, toch? Maar dat hoeft niet zo te zijn. U kunt het snelle (betaalde) pad of het langzame (gratis) pad nemen om nieuwe klanten te werven. Laten we beide strategieën eens nader bekijken.

Snelle resultaten (betaald)

Facebook-advertenties voor dropshipping

Facebook is 's werelds grootste platform voor sociale media. Het is een geweldige plek om reclame te maken voor uw producten, omdat u kunt profiteren van een enorm publiek. Dit is hoe Facebook zijn geld verdient, dus elke klant die je via deze methode koopt, kost wat. Facebook-advertenties zijn een goede optie om de volgende redenen:

  • Het is gemakkelijk om te beginnen
  • U bepaalt hoeveel u elke dag uitgeeft
  • U kunt zeer specifieke demografische gegevens targeten (locatie, interesses, relatiestatus enz.)
  • Het kan snelle resultaten opleveren
  • Het helpt om de naamsbekendheid te vergroten
  • Een goede advertentie of een boostpost kan viraal gaan

Social Media Influencer Marketing

Influencermarketing is de afgelopen jaren een groot deel van de klantenverwerving voor handelsmerken geworden. Het zou een belangrijk onderdeel kunnen zijn van elke strategie voor klantenverwerving in 2019. Het kan bijzonder effectief zijn als u zich in een trendy niche bevindt. Als je bijvoorbeeld een nieuwe stijl handtas verkoopt, kun je contact opnemen met een Instagram-model en vragen of ze een bericht van haar deelt met de tas en jouw bedrijf markeert. Eén bericht kan resulteren in een heleboel nieuwe fans en klanten. De kosten van influencer marketing hangen af van hoe beroemd de influencer is. Een bericht van Kim Kardashian kost misschien $ 250.000, terwijl een bericht van een model met 10.000 volgers slechts een paar honderd dollar kost.

Trage resultaten (gratis)

Blog of forummarketing

Dit omvat het vinden van blogs of forums die gerelateerd zijn aan uw product / niche en actief deelnemen aan discussies. Door uzelf te positioneren als een autoriteit in uw niche en een link naar uw website op te nemen, kunt u het verkeer vergroten en nieuwe klanten verwerven.

Contentmarketing

Dit gebeurt meestal in de vorm van een blog op je winkelwebsite, een YouTube-kanaal, trendy Instagram-berichten of grappige berichten op Twitter. Contentmarketing is bedoeld om waardevolle inhoud te creëren die helpt een publiek op te bouwen dat u vervolgens kunt omzetten naar klanten. Het is niet zo expliciet als reclame en moet altijd meer gaan over het bedienen van uw publiek dan uw merk.

Sociale media marketing

Het wordt steeds moeilijker om organisch bereik op sociale media te bereiken, maar het is nog steeds mogelijk. Als je constant geweldige content op je sociale media-kanalen kunt maken en delen, kun je uiteindelijk een volgsysteem maken dat je vervolgens kunt converteren naar klanten.

Email reclame

Het bouwen van een e-maillijst is nog steeds een van de meest effectieve manieren om klanten te werven. U hebt een manier nodig om e-mailadressen vast te leggen, zoals een verzoek om aan te melden bij het afrekenen of een aanbieding of wedstrijd waarvoor een e-mailadres vereist is. Zodra u een fatsoenlijke lijst met e-mailadressen heeft, kunt u gratis een grote groep mensen bereiken.

We hopen dat je dit artikel leuk vond om een dropshipping-bedrijf te starten. Heeft dit je geïnspireerd om er een te maken? Laat hieronder een reactie achter. En vergeet niet dit artikel te delen met je ondernemersvrienden.

Laatst aangepast opmaandag 07 juni 2021 17:54
Log in om reacties te plaatsen
terug naar boven

Gebruikers

Bedrijf starten

Partners

Bedrijfsinformatie